اوتیسم چیست

اوتیسم چیست :بیماری اوتیسم عبارت است از ناتوانی کودک در برقراری ارتباط با مردم یا موقعیت‌ها ست ، اوتیسم نوعی اختلال پیچیده در رشد است که معمولا در سنین پایین، احتمال تشخیص آن بسیار پایین است. اما متخصصان معتقد هستند که این اختلال در ۳ سال آغازین زندگی فرد، خود را نشان می‌دهد این وضعیت نتیجه نوعی اختلال عصبی است که بر عملکرد طبیعی مغز اثر می‌گذارد و باعث اختلال در ارتباطات و مهارت‌های تعامل اجتماعی فرد می‌شود.

علائم اوتیسم در نوزادان

حتی یک نوزاد نیز تا حدی با دیگران و محیط اطراف تعامل و ارتباط برقرار می کند بنابراین با کمی دقت می توان متوجه نشانه های اوتیسم در نوزادان شد، از جمله:

**نوزاد به صدای مادر توجه نکند
**واکنشی به صدا کردن اسمش نشان ندهد
**تماس چشمی برقرار نکند
**نسبت به ایما و اشاره دیگران واکنشی نشان ندهد
**لبخند نزند

توجه: اگرچه این علائم در کودکان غیر اوتیسمی هم دیده می شود اما توصیه می شود با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

علت به وجود آمدن بیماری اوتیسم چیست

در حال حاضر هیچ علت مشخصی برای بیماری اوتیسم کشف نشده است اما احتمال تاثیر عوامل ژنتیکی و دارویی در بروز این بیماری وجود دارد. در بعضی از خانواده ها مشاهده شده است که این بیماری نسل به نسل انتقال پیدا می کند.در موارد دیگر می توان به مادران بارداری اشاره کرد که در زمان بارداری دچار بیماری های عفونی می شوند و نوزاد مبتلا به بیماری اوتیسم شده است. به عنوان مثال، وقتی یک زن باردار داروهای خاصی مانند داروهای دیابت، چاقی مفرط و مُسکن‌ها را مصرف کند، احتمال ابتلای کودک او به بیماری اوتیسم بالا می‌رود.

دیگر علت های بیماری اوتیسم  که هنوز به اثبات نرسیده شامل :

یک اختلال متابولیک مادرزادی ناشی از عدم حضور یک آنزیم، سرخجه، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس، رژیم غذایی ، تغییرات مجرای گوارشی ، مسمومیت با جیوه ، عدم استفاده از ویتامین ها و املاح و حساسیت به واکسن است.

علائم اوتیسم در سال دوم زندگی

در دو سالگی نشانه های اوتیسم واضح تر می شود، برخلاف کودکان دیگر که شروع به صحبت یا اشاره به چیزهایی که می خواهند می کنند، کودک اوتیسمی عکس العملی از خود نشان نمی دهد. از علائم دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

**تا سن 16 ماهگی هیچ کلمه ای نگوید
**در سن 2 سالگی نتواند عبارات دو کلمه ای بسازد
**مهارت های زبانی خود را از دست بدهد
**هنگامی که اطرافیان به اشیایی در محیط بیرون مثل هواپیمای در حال پرواز اشاره کنند علاقه ای از خود نشان ندهد.

علائم اوتیسم در کودکان چیست

**مشکل اصلی کودکان با نشانه های اوتیسم مشکلات ارتباطی است: آنها از درک احساسات یا تفکرات سایرین عاجز هستند؛ بنابراین برای آنها مشکل است که احساسات‌ خود را از طریق کلمات، ژست‌ها، حالات صورت یا لمس کردن بیان کنند.
**کودک مبتلا به اوتیسم «من» نمی گویدکودک مبتلا به بیماری اوتیسم شناختی از «من» ندارد و خود را با نام صدا می زند؛ مثلا می گوید: «ماشین امیر را بدید».

**همچنین کودکان اوتیسم معمولاً قادر به برقراری ارتباط چشمی نیستند. این کودکان به لبخند یا خستگی دیگران توجهی ندارند و نمی توانند نوبت را رعایت کنند. آنها ارتباط یکطرفه برقرار می کنند و به همین علت ارتباطشان موثر نیست.
**عدم یکپارچگی حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم: کودکان اوتیسم یکپارچگی حسی ندارند، یعنی در برخی از آنها آستانه درد بسیار بالا و در برخی پایین است. بعضی از آنها گاهی متوجه سوختگی های شدید نمی شوند و برخی با کوچکترین ضربه درد شدید حس می کنند.

**در مورد صدا هم همینطور است،گاهی یک کودک با علائم اوتیسم صداهای بسیار آهسته را می شنود و به آن توجه دارد در حالی که متوجه صداهای بلند مثل صدای زنگ در نمی شود.یک کودک با نشانه های اوتیسم ممکن است در مواجهه با صداها، تماس، بوها یا دیدن مناظری که برای دیگران عادی است، دچار مشکلاتی جدی یا در برخی موارد دردناک باشد.

علائم و نشانه های بیماری اوتیسم چیست

**سندروم اسپرگر :

کودکان مبتلا به این سندروم،مشکلات تکلم ندارند و در تست هوش میانگین هوشی بالاتر از حد متوسط دارند اما درست مانند کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباطات اجتماعی مشکل و محدودیت دارند.

**اختلال فراگیر رشد،یا پیدیدی :

این اختلال برای کودکانی است که برخی از رفتارهای اوتیسمی را دارند اما در سایر دسته ها قرار نمیگیرند.

**اختلال فروپاشی دوران کودکی :

کودکان مبتلا به این اختلال حداقل در 2 سال اول زندگی،رشد نرمالی دارند اما پس از آن بخش بزرگی از مهارت های ارتباطی خود را از دست میدهند. این اختلال بسیار نادر است و بسیاری از متخصصان،بیماری های ذهنی،در مورو اینکه،آن را یک بیماری در نظر بگیرند یا نه تردید دارند.

به دلیل این که بیماری اوتیسم سابقه خانوادگی دارد،بسیاری از محققان فکر میکنند که ترکیب خاصی از ژن ها عامل ایجاد بیماری اوتیسم در کودک است،اما عواملی مانند سن بالای پدر یا مادر احتمال ابتلای به این بیماری را بالا میبرد  و اینکه در کل دقیقا چه چیزی باعث این بیماری میشود، مشخص نیست محققان معتقدند،اوتیسم به دلیل اختلالاتی در بخش های از مغز رخ میدهد که تفسیر پیام های دریافتی از اندام های حسی و پردازش گفتار در مغز را بر عهده دارند.

تاثیر پدرهای مسن در بیماری اوتیسم

به باور پژوهشگران، گرچه پیر بودن پدر به اندازه بالا بودن سن مادر در سلامت فرزندان تاثیر ندارد، اما بیماری اوتیسم از جمله اختلالاتی است که پیر بودن اسپرم‌های پدر می‌تواند خطر ابتلا به آن را بیشتر کند. به باور محققان، فرزند مرد‌هایی که بعد از ۵۰ سالگی پدر می‌شوند به احتمال ۶۶ درصد بیشتر از کودکانی که پدرشان در دهه ۲۰ زندگی‌شان و ۲۸ درصد بیشتر از بچه‌هایی که پدرشان در دهه ۴۰ پدر شدند، به بیماری اوتیسم مبتلا می‌شوند.

تاثیر اختلاف سنی زیاد پدر و مادر در ابتلا به بیماری اوتیسم

اختلاف سنی همسران هم در سالم بودن یا اوتیسمی شدن فرزندان شان تاثیرگذار است. به باور محققان، والدینی که اختلاف سنی زیادی با هم دارند، بیشتر احتمال دارد که فرزندی اوتیسمی به دنیا بیاورند. پدرانی که بین ۳۵ تا ۴۴ سالگی قرار دارند، اگر همسرشان ۱۰ سال از خودشان جوان‌تر باشد، ممکن است صاحب کودکی اوتیسمی شوند؛ البته مادرانی هم که در دهه ۳۰ زندگی‌شان قرار دارند، اگر همسرشان ۱۰ سال یا بیشتر از خودشان کوچک‌تر باشد، احتمال دارد که کودکی اوتیسمی به دنیا بیاورند.

درمان اختلال اوتیسم

برای سازگار شدن افراد مبتلا به اختلال اوتیسم با زندگی روزمره و بالا رفتن کیفیت زندگی آنها تلاشهای زیادی شده است. بسیاری از این افراد مشکلات ارتباطی بسیار شدیدی دارند و بدون حمایت و مراقبت دایم از سوی دیگران نمی توانند زندگی عادی داشته باشند. مداخلات درمانی معمولا به 2 شکل زیر است:

1*درمان های دارویی :

برای درمان نشانه های اوتیسم از چند دارو استفاده می شود که بیشتر برای کاهش و کنترل رفتارهای مشکل زا مثل انزوا، پرخاشگری و خود زنی به کار می رود. داروهای آنتی پسیکوتیک رایجترین دارو برای درمان اوتیسم هستند. این دارو ها از رفتارهای تکراری و کلیشه ای، انزوای اجتماعی و از پرخاشگری و رفتارهای مشکل زا مثل بیش فعالی، اوقات تلخی های شدید، نوسانات خلقی و خود آزاری می کاهند. با این حال بعضی کودکان به دارو واکنش مثبت نشان نمی دهند.

2* رفتاردرمانی :

کارآمدترین روش درمانی، روش توانبخشی است. برای درمان اوتیسم کودک باید به طور فشرده و ترجیحا هر روز تحت خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی قرار گیرد. کاردرمانی و گفتاردرمانی به تقویت مهارت‌های مختلف کمک می‌کند. ارزیابی وضعیت حسی – حرکتی کودک به وسیله کارشناسان کاردرمانی صورت می‌پذیرد و در صورت لزوم جلسات کاردرمانی ذهنی کودک به طور منسجم برگزار می‌گردد.

اوتیسم چیست

3-درمان اوتیسم با روش TEACCH :

این روش درمان اوتیسم اولین روشی بود که در آمریکا برای کودکان اوتیستیک به کار گرفته شد . نام این روش مخفف عبارت ”درمان و آموزش کودکان اوتیستیک و ناتوانی های ارتباطی مرتبط با این بیماری “ می باشد .در این راهکار درمانی اعتقاد بر این است که محیط زندگی کودک باید با او تطبیق داده شود نه اینکه کودک با محیط تطبیق داده شود .

در این شیوه درمان اوتیسم از تکنیک خاصی استفاده نمی شود بلکه برنامه درمانی بر اساس سطح عملکرد کودک پایه ریزی می شود .توانائی های کودک بر اساس معیارهای آموزشهای روانی بررسی می شود و تکنیکهای درمانی در جهت بهبود ارتباط ، مهارتهای اجتماعی و انطباقی طراحی می شوند .در این روش به جای اینکه به کودک یک مهارت و توانائی خاص آموزش داده شود .

4-درمان اوتیسم با روش یکپارچگی حسی (Sensort Integration) :

آیرز(Ayers) بنیان گذار تئوری یکپارچگی حسی ( SI ) در سال 1972 میلادی ، یکپارچگی حسی را به عنوان توانایی سازمان دهی اطلاعات و دریافتهای حسی جهت استفاده تعریف ، و بعدها با تفصیل بیشتری نیز به آن پرداخت .در این روش درمانی که می تواند توسط بازی درمان ، کاردرمان و یا گفتار درمان انجام شود به کودک کمک می شود تا بهتر از اطلاعات حسی بهره ببرد .مثلاً اگر کودک با حس لامسه خود مشکل دارد از کودک خواسته می شود تا اشیاء متفاوت با جنسهای متفاوت را لمس کرده و با آنها کار کند

5-داستان‌های اجتماعی

از طریق داستان‌هایی به کودک آموزش داده می‌شود که چگونه احساسات، منظور و برنامه‌های دیگران را درک کند. کودک از طریق گوش کردن به داستانها می فهمد که چه جواب یا عکس العمل مناسبی را باید از خود نشان دهد.

راههای طب سنتی برای درمان اوتیسم

**جینکوبیلوبا گیاهی است که می تواند در درمان بیماری اوتیسم موثر واقع شود.
**در بیماران اوتیسم افزایش آمونیاک در خون دیده می شود. انگور، کنگر، مخلوط عسل و آویشن در آب و آب شلغم به همراه عسل میزان آمونیاک خون را به میزان زیادی کم می کند.
**بعد از شام خوردن آب سیب طبیعی و عسل توصیه می شود.
**از جمله راه های درمان اوتیسم در کودکان دارای مشکل لکنت زبان استفاده از انار شیرین، آب انار یا رب انار شیرین است.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.